Meraj | Mufti Jashimuddin Rahmani | Nasir Media



Shabe Meraj:- The journey of the Holy Prophet (PBUH) to the upper world.
Meraj means ascension. In terms of meraj, the Holy Prophet Muhammad sallallaahu alayhi wa sallam traveled with Hazrat Gabriel (a.s.) in a special vehicle, from Masjid al-Haram to Masjid al-Aqsa, from the first heaven to the seventh heaven and Sidratul Muntaha one by one, and from there to Arshe Azim in the Rafraf vehicle alone; Meeting with the Great Rabbul Alamin and returning from visiting Paradise and Hell.

Isra is a part of Meraj. Isra means night journey. Since the birth of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) took place at night, it is called Isra. Especially the trip from Baitullah Sharif to Baitul Muqaddas is called Isra. Allah Ta'ala says in the Qur'an: "Holy is He (Allah) who made His servant travel by night from Masjid al-Haram to Masjid al-Aqsa." whose surroundings I have blessed. That I may show him My signs. Surely He is the All-Hearing, the All-Seeing.'

Meraj took place on 27 Rajab of the 11th year of Prophethood. Nabiji was 51 years old at that time. Meraj was physically awake. The clear proof of this is the disbelief and disbelief of the infidels, polytheists and hypocrites. If it was said to be spiritual or spiritual or dreamy, they had no reason to disbelieve. The details of Meraj are mentioned in Surah Isra in Surah Nazm of the Holy Quran. In Hadith Sharif, Bukhari Sharif, Muslim Sharif, Sihah Sitta and other books, this issue of Isra and Meraj has been described in detail in reliable and pure sources. Allah Ta'ala says: 'When the star of the oath disappears. Your companion (Muhammad sallallahu alayhi wa sallam) did not go astray and was not misled. And he doesn't say anything by himself. (Rather what He says) is not (something else) given. He was taught by the Almighty (Jibril A.). He (Jibril A.) is winged, He is stationed far above. Then he approached, then pointed. Then there is the edge of the two bows or closer. Again He revealed to His servant what He had revealed. What the heart saw was not wrong. Do you doubt him about what he saw? And of course he saw him at the second landing; to Sidratul Muntaha; Jannatul Mawa is near him. When Sidra covered what covered; Neither is he hallucinating nor is he deluded; Surely he has seen the great signs of his Lord.' (Sura-53 [23] Najam, Ruku: 1, Ayat: 1-18, Para: 27, page 527/5).

In Bangla: 

শবে মেরাজ:- মহানবী (সা.)-এর ঊর্ধ্বজগৎ ভ্রমণ। মেরাজ অর্থ ঊর্ধ্বগমন। পরিভাষায় মেরাজ হলো, মহানবী হজরত মুহাম্মাদ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়া সাল্লাম কর্তৃক সশরীরে সজ্ঞানে জাগ্রত অবস্থায় হজরত জিবরাইল (আ.) সঙ্গে বিশেষ বাহন বোরাকের মাধ্যমে মসজিদুল হারাম থেকে মসজিদুল আকসা হয়ে প্রথম আসমান থেকে একে একে সপ্তম আসমান এবং সিদরাতুল মুনতাহা পর্যন্ত এবং সেখান থেকে একাকী রফরফ বাহনে আরশে আজিম পর্যন্ত ভ্রমণ; মহান রাব্বুল আলামিনের সঙ্গে সাক্ষাৎ লাভ ও জান্নাত-জাহান্নাম পরিদর্শন করে ফিরে আসা। মেরাজের একটা অংশ হলো ইসরা। ইসরা অর্থ রাত্রিকালীন ভ্রমণ। যেহেতু নবী করিম সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়া সাল্লামের মেরাজ রাত্রিকালে হয়েছিল, তাই এটিকে ইসরা বলা হয়। বিশেষত বায়তুল্লাহ শরিফ থেকে বায়তুল মুকাদ্দাস পর্যন্ত সফরকে ইসরা বলা হয়ে থাকে। কোরআনে আল্লাহ তা'আলা বলেন: ‘তিনি পবিত্র (আল্লাহ) যিনি তাঁর বান্দাকে রাত্রি ভ্রমণ করিয়েছেন মসজিদুল হারাম থেকে মসজিদুল আকসা পর্যন্ত। যার আশপাশ আমি বরকতময় করেছি। যাতে আমি তাকে আমার নিদর্শনসমূহ দেখাতে পারি। নিশ্চয় তিনিই সর্বশ্রোতা, সর্বদ্রষ্টা।’ (সুরা-১৭ [৫০] ইসরা-বনি ইসরাইল, রুকু: ১, আয়াত: ১, পারা: ১৫, পৃষ্ঠা ২৮৩/১)। মেরাজ সংঘটিত হয়েছিল নবুওয়াতের ১১তম বছরের ২৭ রজবে। তখন নবীজির বয়স ৫১ বছর। মেরাজ হয়েছিল সশরীরে জাগ্রত অবস্থায়। এর প্রকৃষ্ট প্রমাণ হলো কাফের, মুশরিক ও মুনাফিকদের অস্বীকৃতি ও অবিশ্বাস। যদি আধ্যাত্মিক বা রুহানিভাবে অথবা স্বপ্নযোগে হওয়ার কথা বলা হতো, তাহলে তাদের অবিশ্বাস করার কোনো কারণ ছিল না। মেরাজের বিবরণ পবিত্র কোরআনের সুরা নাজমে সুরা ইসরায় বিবৃত হয়েছে। হাদিস শরিফ, বুখারি শরিফ, মুসলিম শরিফ, সিহাহ সিত্তাসহ অন্যান্য কিতাবে এই ইসরা ও মেরাজের বিষয়টি নির্ভরযোগ্য বিশুদ্ধ সূত্রে বিস্তারিত বর্ণিত হয়েছে। আল্লাহ তাআলা বলেন: ‘শপথ নক্ষত্রের যখন তা বিলীন হয়। তোমাদের সাথি (মুহাম্মাদ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়া সাল্লাম) বিপথগামী হননি এবং বিভ্রান্ত হননি। আর তিনি নিজে থেকে কোনো কথা বলেন না। (বরং তিনি যা বলেন) তা প্রদত্ত ওহি (ভিন্ন অন্য কিছু) নয়। তাকে শিখিয়েছেন মহাশক্তিধর (জিবরাইল আ.)। সে (জিবরাইল আ.) পাখাবিশিষ্ট, সে স্থিত হয়েছে দূর ঊর্ধ্বে। অতঃপর নিকটবর্তী হলো, পরে নির্দেশ করল। তারপর হলো দুই ধনুকের প্রান্তবর্তী বা আরও নিকট। পুনরায় তিনি ওহি করলেন তাঁর বান্দার প্রতি যা তিনি ওহি করেছেন। ভুল করেনি অন্তর যা দেখেছে। তোমরা কি সন্দেহ করছ তাকে, যা তিনি দেখেছেন সে বিষয়ে। আর অবশ্যই দেখেছেন তিনি তাকে দ্বিতীয় অবতরণ স্থলে; সিদরাতুল মুনতাহার কাছে; তার নিকটেই জান্নাতুল মাওয়া। যখন ঢেকে গেল সিদরা যা ঢেকেছে; না দৃষ্টিভ্রম হয়েছে আর না তিনি বিভ্রান্ত হয়েছেন; অবশ্যই তিনি দেখেছেন তাঁর রবের বড় বড় নিদর্শনসমূহ।’ (সুরা-৫৩ [২৩] নাজম, রুকু: ১, আয়াত: ১-১৮, পারা: ২৭, পৃষ্ঠা ৫২৭/৫)।

Post a Comment

Previous Post Next Post